موج موسیقی

نقد ومعرفی موسیقی راک

فلویدیسم
نویسنده : اقلیما (انسیه ) پولادزاده Eghlima( Ensiyeh ) Pouladzadeh - ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٩/٢۳
 

با نام پدید آورنده نکوئی ها

 

     ...

             و دریغ ، زین نقابی که به چهره ست مرا :

                                                 که بخندیم و بخوانیم غزل

                                                        که همین است و همین بوده از اول

                                                                                                             ز ازل ...

 

 

سلام به همه شما مهربانان

این اواخر مصاحبه در بخش فار سی BBC خواندم که برای من جذاب بود بهتر دیدم آن را برای شما دوستان نیز نقل کنم .( این تنها نقل یک گفتگوست و هیچکدام نظرشخصی من نیست )

 

پینک فلوید گروهی است که خیلی از ما با شنیدن آثارشان نوجوانی و جوانیمان را گذراندیم و همراه با موسیقی آنها خاطراتمان را شکل دادیم و از ما پیش تر ها شاید برخلاف روند موسیقیایی گروه با این موسیقی عاشقی کردند . که  هر یک در خور تحسین است .

 

همه چیر درباره پینک فلوید                                   

 

 

به بهانه انتشار کتاب Inside Out

 

بهزاد بلور ، تهیه کننده برنامه روز هفتم بخش فارسی  BBCبا نیک میسون ، نوازنده درام پینک فلوید که به تازگی کتابی را در مورد تاریخچه این گروه با عنوان Inside Out به چاپ رسانده است ، گفتگویی داشت و پرسش هایی را که ایرانیان فرستاده بودند ، با وی مطرح کرد :

 

چرا تصمیم به انتشار کتابی درباره پینک فلوید گرفتید ؟

 

من نوشتن این کتاب را حدود ده سال پیش و زمانی شروع کردم که ما برنامه مشخصی برای آینده گروه پینک فلوید نداشتیم . آن زمان به نظرم رسید وقتش رسیده درباره این که زندگی هنری من چه سرانجامی داشته کتابی بنویسم . نگارش کتاب به آهستگی پیش رفت تا این که حدود یکی دوسال پیش با مرگ استیو اروک که برای سی سال مدیریت پینک فلوید را برعهده داشت من متوجه شدم که باید نوشتن آنرا تمام کنم چون به تدریج افرادی از پیشنیه و نحوه تشکیل گروه ما مطلع هستند نخواهد بود تا آن را برای نسل های بعدی بازگو کنند .

آنچه در این کتاب آورده ام بر اساس مشاهدات شخصی من از گذشته هنری پینک فلوید است چون تقریبا همه اعضا گروه در مورد آنچه در سالهای اولیه تولیدشد ، اتفاق نظر دارند  اما در مورد این که کدام اثر باید به کدام عضو از گروه انتساب داده

شود موضوع پیچیده  می شود . از این جنبه آنچه نوشته ام نظرشخصی من است .

 

اگر به گذشته بازمیگشتید آیا بازهم وارد دنیای موسیقی می شدید یا رشته معماری را ادامه می دانید ؟

 

اگر با گروه پینک فلوید همکاری نداشتم به احتمال زیاد رشته معماری را ادامه می دادم . اما گروه دیگری به جز پینک فلوید نمی توانست جوابگوی علائق و توانائی های من باشد . اگر چیزی را در گذشته ام با پینک فلوید تغییر می دادم احتمالاً پیداکردن

راه هایی برای افزایش کار هنری گروه بود در مجموع همین راه را دوباره تکرار می کردم .

 

هنرمعماری در آثار پینک فلوید تأثیری داشته و یا بر عکس آیا پینک فلوید در نگرش معماری غرب تأثیر گذار بوده است ؟

 

بعید می دانم که پینک فلوید تأثیری بر هنر معماری داشته ایت اما دانش و نوع آموزشی که افراد دریافت می کنند مسلما روی کار آنها اثر می گذارد شاید مهم ترین ویژگی رشته معماری – که هم شامل تکنولوژی  و هم هنرهای زیبا می شود – این است که عموما آموزش خوبی است . تحصیل در این رشته به ما در طراحی بخش نمایشی موسیقی پینک فلوید به ویژه رقص نور کمک کرد .

 

پینک فلوید در روزهای آغازین با پینک فلوید در سالهای آخر چه تفاوتی دارد؟

 

پینک فلوید بخش عمده ای از زندگی من بوده است پس از فراز و نشیب آن هم برای من مثل بقیه جنبه های زندگی روند طبیعی محسوب می شود . اما برای اعضای گروه خیلی جالب است که بقای هنری ما به رغم این که سید برت از پینک فلوید جدا شد و حتی زمانی که در بریتانیا طرفداران ما پراکنده شدند ، ادامه یافت .

 

اجراهای زنده پینک فلوید در کشورهای مختلف چگونه تعیین می شدند ؟

 

هنگام تصمیم گیری در مورد محل برگزاری کنسرت ها در دهه هفتاد و هشتاد میلادی اصراری نداشتیم زمینه برای انجام کارهای آزمایشی فراهم کنیم . همچنین برپائی کنسرت های بین المللی بزرگ هدف ما نبود . در آن زمان ( دهد هفتاد ) بیشتر در کشورهایی مانند آمریکای شمالی  و اروپای غربی ، که با روحیات آنها آشنا بودیم و همچنین از میزان درآمد هم مطمئن بودم ، کنسرت برگزار می کردیم . در پانزده سال آهر بود که در کشورهای اروپای شرقی ، روسیه ، منطقه آمریکای جنوبی و حتی خاورمیانه برنامه اجرا کردیم . من چند دوست ایرانی دارم اما هرگز به موسیقی ایرانی گوش نکرده ام و آنها هم هرگز به من پیشنهاد نکرده اند که به موسیقی ایرانی گوش کنم .

 

پینک فلوید با آلات موسیقی مختلف تا چه حد کارهای آزمایشی می کردند ؟

                                                                

ما با آلات موسیقی کار آزمایشی نمی کردیم . ما خیلی دیر با سینث سایزر آشنا شدیم . اما در استودیوهای ضبط صدا کارهای آزمایشی زیادی کردیم و به آزمایش با اکوستیک توجه داشتیم . از این لحاظ کمی شبیه بیتلز بودیم . ما تحت تأثیر مردی بنام ران گیسر بودیم که در خانه اش استودیو برپا کرده بود و ما را با روش های مختلف ضبط موسیقی آشنا کرد . فکر نمی کنم  که هیچ یک از اعضای پینک فلوید به استفاده سازهای ویژه علاقه داشت . در آن زمان جلوه های صوتی را بطور عمومی با نوار و نه با ساز انجام می دادیم ، آواهایی که اکنون مشابه آنها روی هر سینث سایزر خوبی نصب شده است . برخی از آواها هم اصلا با نوار ایجاد نشده بودند بلکه مثلا با یک دستگاه تولید باد که در استودیو  ای ام  بود  ، تولید کرده بودیم .

 

به نظر شما آثار پینک فلوید تا چه حد بر نگرش جوانان تأثیر گذار بوده است ، چون  برخی خوانندگان و شنوندگان بخش فارسی  بی بی سی  ، می گویند موسیقی پینک فلوید برای آنها عرفانی است و آنها را به بعدی دیگر از وجود می برد . آنها همچنین می گویند موسیقی پینک فلوید همواره غیرتجاری بوده است ؟

 

واژه تجاری کمی گمراه کننده است . وقتی تولید در سطح جهان غرضه شود وارد مقوله تجرای شده است . بنابراین گرچه ما در ابتدا یک گروه زیر زمینی بودیم وقتی کارمان را دز سطح جهانی ارائه کردیم در واقع تجاری شدیم و فروش زیادی داشتیم . اما یکی از نکته های مهم این بود که موضوع اشعار پینک فلوید و سبک نوشتاری راجر واترز به تدریج جدی تر شد و برخلاف تصنیف های گروه های پاپ ، که عموما به عشق و عاشقی سنین جوانی می پردازند ، بود . زمانیکه در استودیو سرگرم ساختن آهنگ بودیم اولین هدف ما رسیدن به کمال هنری بود  بنابراین اصولا این حالت را نداشتیم که به یک بعد دیگر از زمان و مکان رفته ایم . تنها زمانی که احتمال تجربه حس پرواز وجود داشت هنگام اجرای زنده بود .

 

آثار پینک فلوید معمولا طولانی است ( گاهی بیش از 24 دقیقه ) . آیا بداهه نوازی دلیل اساسی آن بودن است ؟

 

در موسیقی  پینک فلوید به خصوص در آثار اولیه بداهه نوازی نقش داشت . اما به تدریج ساختار کلاسیک جایگزین شد و اگر بداهه نوازی هم بود باید از قبل برنامه ریزی و تعیین شده بود تا به اعضا اجازه داده شود خلاق تر باشند .

 

آلبوم The Wall در اواخر دهه 70 میلادی منتشر شد و شهرت جهانی پیدا کرد ، چه تحولات سیاسی انگیزه اصلی آن بوده است ؟

 

 

 

 

 

همزمانی انتشار آن با رخداد انقلاب اسلامی ایران هیچ ارتباطی نداشت همان طور که هیچ ارتباطی با فروپاشی دیوار برلین نداشت . موضوع آن فاصله میان مردم و سدهایی که بین افکار وجود دارد ، بود . پس می توانیم آن را به هر حائلی که در زندگی وجود دارد تعمیم بدیهم . این ویژگی هر تصور و مفهوم آبستره است که میتوان آن را با هر واقعه ای مرتبط دانست .

 

خیلی ها  می پرسند چرا راجرواترز از گروه رفت ؟

 

اعضای یک گروه تا زمانی به همکاری ادامه می دهند که احساس کنند می توانند با بودن در آن کار خلاقیت داشته باشند . راجر واترز به این نتیجه رسید که در خارج از گروه می تواند خلاقیت بیشتری داشته باشد . این که یکی از اعضا تصمیم به ترک گروه میگیرد واقعه ای عادی است . اما جدا شدن سید برت فرق داشت . ما هنوز نمی دانیم دقیقا انگیزه او از کناری گیری از پینک فلوید چه بود . از دید ما او در نهایت با این تصمیم صدمه خورد . من با راجر ، دیوید و ریک در ارتباط هستم اما همه ما میدانیم که بهتر است سید را به حال خودش بگذاریم  .

 

آیا کار دیگری از پینک فلوید خواهیم داشت ؟

 

کار هنری گروه پینک فلوید تمام نشده است هر چند دیوید گفته است فعلا کاری نخواهیم کرد اما پایان پینک فلوید را هم اعلام نکرده است . همه چیز بسته به دیوید گیلمور است چون اگر او تمایل به کار داشته باشد ، من و ریک حاضر هستیم باز هم موسیقی پینک فلوید بسازیم .

(پایان گفتگو )

 

 

همراهان ارجمند ، می دانم که نظر شما در این نوبت چندان تامین نشده است به هیمن علت دوست داشتم سوالی را باشما مطرح کنم که خوشحال می شوم در قسمت نظریات خوانندگان جویای پاسختان باشم .

 

ارزیابی شما از موسیقی پینک فلوید چیست ؟

 

پیروز و موفق و سر افراز باشید و او را فراموش نکنید که همواره باشماست و گه گاه خویشتن خویشتان است .

 

 

 


 
comment نظرات ()