موج موسیقی

نقد ومعرفی موسیقی راک

ساز آواز رقص : موسیقی زندگی
نویسنده : اقلیما (انسیه ) پولادزاده Eghlima( Ensiyeh ) Pouladzadeh - ساعت ٤:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱٤
 

به بهانه سعید شنبه زاده موزیسین  ایرانی مقیم فرانسه

موسیقی جنوب ایران را شاید بتوان یکی از کاملترین ایفاهای موسیقی درنواحی ایران دانست .

ترکیبی از نوازندگی ، خوانندگی و رقص و اختصاص یافته به موضوعات زندگی اجتماعی مردم این نواحی  به مدد ( پیپه) ، (دهل ) ، (کسر) و ( دهل گپ و پنگ خرمایی ) والبته آوای خسته جاشو ها است . شاید بتوان تعریف پرداخت مینیمالیستی با افت و خیز های آنی را برای آن در نظر گرفت .

بیان دغدغه های روز با بداهه نوازی بدون مرز و محدودیت های تئوری ومبتنی بر راز ورمزی که از طبیعت چند گونه این نواحی که مخاطب را میهمان شنیدن صدای تپش های نبض زمین تا غرش امواج و تنفس ماهی ها ، ناله غریقی در آب ، گیاهان پرطاقت و امامزاده های غروب های ساده و نخل های آفتاب سوخته وسرچشمه های شور شور ،میسازد .

جنوب ایران محل برخورد فرهنگ های گوناگون از آسیا تا اروپا و آفریقا بوده است و انگار موسیقی این ناحیه پژواک این تلاقی گاه وبیانگر دوران های مختلف و متفاوت تاریخی این بخش از ایران است .

ریتم ها وملودی ها دربرگیرنده عناصری از موسیقی آمریکای لاتین ، آفریقا و در بداهه ها بی شک بلوز سیاهان آمریکای شمالی و حتی نزدیکی  آواز جاشوها به نواهای و ناله های سیاهان مزارع توتون .

 

نواهای جنوبی بسیار حسی و نوازندگان مستقیم و بی واسطه در خدمت عشق و شور به زندگی هستند و گاهی حس درونی شان  با حنجره و کف دو دست همراه می سازند .

 

حضور یک راوی در قطعات داستانی از سوگ سروده ها ، شادی خوانی ها تا آوای کار (زریف) و در نوای بیماری (زار) شکل ویژه ای به اجرای موسیقی در نواحی جنوبی می دهد .

 

در معرفی آلبوم جزیره قشم (هشت روایت ) ازقول کریستف رضائی می خواندم : جادوی موسیقی است که وراس زمان و مکان ، پیوندهای زندگی مردمان را بیان می کند و این لحن جادویی در موسیقی جنوب به بهترین شکل نمودار است .

 


 
comment نظرات ()