موج موسیقی

نقد ومعرفی موسیقی راک

حریم تاریک
نویسنده : اقلیما (انسیه ) پولادزاده Eghlima( Ensiyeh ) Pouladzadeh - ساعت ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٩/۱۳
 

 

بانام نام آفرین

...

    تنها روح است که

                            نجات می یابد

                                                   در جائی که

                                                                  مملو از رنج است  ...

 

Dark Sanctuary 

 

 

 

در سال۱۹۹۶  اندیشه شکل گیری گروهی با گرایش به موسیقیDark Atmospheric توسط Marquise Ermia  به عنوان ووکال و Arkdae به عنوان کیبوردیست با تولید تک ترانه ۲۰ دقیقه ای بنام Funeral Cry که یک کار بدون کلام بود ، پایه گذاری شد . تا سال ۱۹۹۸ گروه همچنان دوعضوی باقی ماند تااینکه در این سال سه نوازنده دیگر به گروه پیوستند و اولین آلبوم رسمی گروه Royaume Mélancolique را منتشر کردند . در واقع ۳ ساز ویولن و بیس و پرکاشن نیز در این اثر بکارگرفته شد .

در نوامبر ۱۹۹۹ در حالی که یک ویولنیست دیگر به گروه پیوست دومین اثر گروه تحت تاثیر آثار گروه Dead Can Dance  که De Lumière et d'Obscurité نام داشت به بازار عرضه شد . درست پس از تولید این آلبوم یکی از پایه گذاران  گروه که در واقع خواننده گروه نیز بود از گروه جداشد و به جای  او بازهم یک خواننده زن بنام Dame Pandora که گرایشی دوچندان به لیزاجرارد داشت وارد گروه شد .و گروه در سال ۲۰۰۲L'Etre Las-l'envers du miroir  را که درواقع بزرگترین موفقیتشان محسوب می شد تولید کرد و این آلبوم به مدد هنرنمائی خاص Pandora از توفیقی بیش از حدتصور برخوردار شد .

 

 

در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ گروه همچنان به فعالیت خود ادامه داده و دو اثر دیگر ینام های Les Mémoires Blessées  و years in the sanctuary 9که دومی آثاری از گروه Dead Can Dance  می باشد ، عرضه نمود .

گروه از سال۲۰۰۳ توانست اقبال شایانی در برگزاری تور های مختلف در دو کشور فرانسه و آلمان داشته باشد و ناگفته نماندکه آلبومهای  Dark Sanctuary  در آلمان ضبط می گردد  .

و در آخر اعضای کنونی گروه عبارتند از Arkdae ، Hylgaryss ، Dame Pandora ، Marguerite ، Eliane ، Sombre Cÿr

 

 

اینک به شرح محتصری از آلبوم  Las-l'envers du miroir  که در سال ۲۰۰۲ ساخته شد می پردازیم .

 

اراده گروه در این آلبوم بیشتر پرداخت موسیقیایی اثربوده است و تمامی اجرا ها به زبان فرانسوی است . بی شک نمای  ژرف معنوی که در ترانه ها به وضوح حس می شود بسیار وامدار کار خارق العاده نوازندگان ویولن می باشد هرچند که گه گاه خلا های ملموسی در فضاسازی های خاص این سبک دیده می شود اما کشش عجیب صدای پاندورا کمتر مخاطب را متوجه این نقص ساختاری می نماید . شاید یکی از دلایل افت در برخی از بخش های اثر هماهنگ نبودن کار گیتار آکوستیک با کیبورد باشد که البته این صرفا یک نظر شخصی است . اما نقاط قوت کار نسبت به موارد مشابه بسیار زیاد است .

اکثریت قریب به اتفاق آهنگ ها با ضربآهنگ های کلیسایی و قرون وسطی آغاز می گردد و نکته جالب توجه این است که در این بین از فضاسازی های طبیعی ویژه کلبسایی همچون تولید صدای رعد یا جریان آب و یا رش باران ، خبری نیست .  شاید اگر در بخشی از اثر از سازهای کوبه ای شرقی استفاده می شد  در القای روحانی کار تاثیر بیشتری داشت . گنجاندن فطعات فولک اسکاتلندی هم از ویژگی های کار و در واقع ایجادکننده جذبه بومی پسندانه در جنوب اروپاست و این در حالی است که  تهیه کنندگان آلبوم بسیار هوشمندانه سعی در شمال اروپائی نشان دادن آلبوم دارند .

پس صدا های نجواگونه در یکی دو مورد از ترانه ها بسیار روح نواز است و مطمئنا مخاطب فرانسوی بسیار بیش از شنونده انگلسیی لذت خواند برد .

درامز در این مجموعه سعی در قرارگیری در محوریت را داشته اما مسلما به دلیل اینکه ناحودآگاه صدای پاندورا بر موسیقی یکه تازی می نماید این مسئله کمرنگ جلوه می کند . (البته از صداهای تولیدی سنج نباید چشم پوشی کرد .)

دراین ترانه بخصوص یعنی  Profondeur de l'ame  گام بسیار سریعتر می شود و اینجا می توانیم یک کار تمام هنرمندانه بصورت همنوازی دو ساز گیتار و دارمز با فضاسازی بسیار شنیدنی کیبورد بشنویم و سلوهای ساده در عین حال تاثیر گذارویولن که مرتبا در خلال کار با گیتار در حال جابجائی است و بیشتر به یک مناظره برای این دو شبیه است . این ترانه را می توان عصاره تلاش گروه دانست .

از شما دوستان عزیز دعوت می کنم این اثر را بشنوید و حتما نظرات سازنده تان را در موج موسیقی ارائه دهید .


 
comment نظرات ()